Gezond genieten dankzij OKONO

Keto, vegan, glutenvrij én lekker - de ultieme Belgische snack!

Als het afhangt van het nieuwe Belgische merk OKONO schrappen we voortaan de term guilty pleasures uit onze woordenschat. Althans toch wanneer het neerkomt op smaakvolle snacks. Genieten van een zoet tussendoortje, een kom granola of dikke boterham is nu ook perfect mogelijk wanneer je wil afvallen. De producten van OKONO passen 100% binnen een keto-levensstijl. Zowel de chocolade, als de broodmix en de granola zijn namelijk enorm laag in koolhydraten: dankzij OKONO hoef je dus geen compromissen te sluiten. Nog een opsteker voor zij die een gelimiteerd dieet volgen: alles is vegan, lactose- en glutenvrij.

OKONO, gezonde verwennerij

Wie zich aan een nieuw dieet waagt, heeft vaak het gevoel dat hij of zij zichzelf vooral veel moet ontzeggen. Een negatieve en onnodige gedachte, meent Luka Bresseel, CEO van OKONO: "Lekker eten en diëten lijken termen die nog steeds niet rijmen. Hoewel dat wel zo is. Wanneer we dan toch toegeven aan iets lekkers, neemt schuldgevoel vaak de overhand. Wie van lekker eten houdt, zou daar écht van moeten kunnen genieten. Ook als je je voorgenomen hebt om gezonder te eten of de wens koestert om af te vallen."

De snacks van OKONO laten je zowel van granola, brood als chocolade genieten. Zónder suikers, zo weinig mogelijk koolhydraten, maar boordevol smaak. Daarnaast zijn de producten van OKONO ook nog eens vegan, lactose- en glutenvrij. OKONO heeft maar liefst vijf smaken chocolade: Dark Chocolade Cacao Nibs, Vegan Milk Chocolate, Vegan White Chocolate Macademia, Dark Chocolate Chili en Dark Chocolate Coffee & MCT. ​

De chocolade is per tien repen van 50 gram verpakt en verkrijgbaar voor € 39

Ook ontbijtliefhebbers worden in de watten gelegd met drie soorten granola - volledig op basis van noten en zaden - waaronder de smaken Cocoa Power (met kokosnoot en cacao nibs), Golden Dream (met kurkuma en gember) en No Nuts, No Glory (bevat énkel noten en zaden gekruid met kaneel, gember en zeezout).

Alle granola smaken zijn verkrijgbaar aan € 8,40 voor een doos van 300 gram

Wat nog het meest gemist wordt bij het volgen van een keto-dieet, is brood. Met de OKONO broodmix (€6,40) gemaakt van noten, pitten en zaden, behoort ook dat gemis tot het verleden. Het enige wat je moet toevoegen is olijfolie en vier eieren. Wie vegan is, vervangt de eieren door 150ml water. Het resultaat is een donkerbruin - bijzonder verzadigend - brood.

Alle producten zijn vanaf 14 december exclusief verkrijgbaar via de webshop van OKONO, die je vindt op OKONO.eu.

Wat is keto?

Het keto- of ketogeen dieet wint steeds meer aan populariteit. Kort gezegd is het een koolhydraat- en suikerarm eetpatroon. Onder het motto 'Don't blame fat for what sugar did', worden (goede) vetten gezien als positief. Want zodra je lichaam minder koolhydraten binnen krijgt en het meer vetten en eiwitten inneemt, schakelt het over op vet als energiebron. Waardoor je met andere woorden vet verbrandt. Die omschakeling wordt ketose genoemd.

Luka Bresseel - CEO OKONO: "Het is op zich niet moeilijk om je eetpatroon om te gooien naar keto. Omdat je heel wat gezonde vetten eet, ben je veel langer verzadigd. En wie geen hongergevoel heeft, zal niet snel naar iets ongezonds grijpen. De valkuil bij keto schuilt vooral in de momenten waarop je wél honger hebt, maar niets voorbereid hebt. OKONO biedt daar de oplossing voor."

Wie een extra duwtje in de rug kan gebruiken, vindt bij OKONO ook MCT-olie, voor €22,00 (500 ml). MCT (Medium Chain Triglyceride) olie (of “middellange keten verzadigde vetzuren”) is populair bij aanhangers van een ketogene levensstijl. Het is een geconcentreerde vorm van pure kokosolie met een neutrale smaak, die je best koud gebruikt. Voeg één of twee eetlepels toe aan warme dranken (bv. koffie of thee), aan maaltijden, smoothies, shakes, sauzen, of salades.

Een bijzondere eigenschap van MCT-olie is dat de vetzuren niet als vetmassa in je lichaam worden opgeslagen. Je lichaam kan de vetzuren uit MCT-olie direct omzetten in ketonen, wat geweldige brandstof is voor je hersenen en spieren. Dit leidt tot een hoger energieverbruik en vetverlies, en geeft je sneller een verzadigd gevoel.

Geen suiker, toch zoet

Eén van de valkuilen van koolhydraatrijke granola of chocolade, is de snelle piek in je bloedsuikerspiegel. De koolhydraten zorgen dan wel voor een berg aan energie, maar die is slechts tijdelijk. Na een half uur neemt je bloedsuikerspiegel een razendsnelle duik, en dat zorgt voor een energiedip. Waar andere suikervrije snacks vaak gebruik maken van kunstmatige suiker die eveneens voor een insulinepiek zorgen, bevatten de producten van OKONO de natuurlijke zoetstof erythritol. Daarbij blijven je bloedsuikerspiegel en de insulinewaarden onveranderd, waardoor je geen energiedip ervaart. Dit maakt de producten ook een ideale vervanger voor mensen met diabetes. Een groot voordeel van een ketogeen dieet is dan ook dat je bloedsuikerspiegel stabiliseert. Geen suiker, betekent geen enorme stijging van je bloedsuiker. Daardoor blijft je energieniveau stabiel en heb je niet langer last van de welbekende suikerdips.

Over OKONO

OKONO is de startup van Antwerpse zaakvoerder Luka Bresseel (22). Hij ontdekte dat - hoewel de keto-levensstijl ook in België aan populariteit wint - er zo goed als geen koolhydraat- en suikerarme snacks verkrijgbaar zijn. Met zijn brede aanbod aan keto-vriendelijke producten, waaronder chocolade, granola, broodmix en MCT-olie, probeert hij in die nood te voorzien. Elk product zit bovendien boordevol smaak en bestaat uitsluitend uit natuurlijke ingrediënten. Daarnaast is alles ook lactose- én glutenvrij.

Alle high-res beelden zijn hier te vinden.

Persberichten in je mailbox